Χρήσιμες οδηγίες για τους ταξιδιώτες : Δικαιώματα, υποχρεώσεις και τι να… αποφεύγουμε

Πολλοί ταξιδεύουμε και ιδίως τώρα το καλοκαίρι ακόμα περισσότερο, αλλά ποιοι είναι αυτοί που γνωρίζουν πραγματικά τα δικαιώματά τους στην διάρκεια των διακοπών, αλλά και των υποχρεώσεων ;

Με το καλοκαίρι να είναι πλέον στο αποκορύφωμά του, η Ομοσπονδία Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού, δίνει αναλυτικές οδηγίες στους ταξιδιώτες, προκειμένου να αποφύγουν παγίδες, αλλά και να ζήσουν διακοπές με ασφάλεια.

Οι χρυσοί κανόνες του ταξιδιώτη είναι οι εξής:
•    Να εμπιστεύονται, για τα κάθε είδους ταξίδια, τις μετακινήσεις και τις online κρατήσεις τους, μόνο τουριστικά γραφεία (συμβατικά ή ηλεκτρονικά) που λειτουργούν νόμιμα και διαθέτουν τη βεβαίωση συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων για τη λειτουργία τουριστικού γραφείου του Υπουργείου Τουρισμού (σύμφωνα με τον Ν. 393/1976, όπως ισχύει). Έτσι θα αποφύγουν δυσάρεστες εκπλήξεις από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που λειτουργούν χωρίς τις απαιτούμενες άδειες, και άρα παράνομα στο χώρο, και δεν τους παρέχουν καμία προστασία.
•    Να αναζητούν τον αριθμό ΜΗΤΕ των γραφείων αυτών, τον οποίο πρέπει υποχρεωτικά να αναγράφουν στην ιστοσελίδα τους, σε όλες τις έντυπες και ηλεκτρονικές διαφημίσεις τους, στις συμβάσεις τους με τους καταναλωτές και στους γενικούς όρους τους για τη συμμετοχή σε οργανωμένα ταξίδια.
•    Πρόσθετη εγγύηση για τους ταξιδιώτες είναι το τουριστικό γραφείο που θα επιλέξουν -είτε συμβατικό είτε ηλεκτρονικό- να ανήκει σε κάποια από τις Ενώσεις Τουριστικών Γραφείων της χώρας.  Θα πρέπει να αναζητούν το λογότυπο των Ενώσεων αυτών στην ιστοσελίδα ή στα έντυπά τους.
•    Όταν ο καταναλωτής αγοράζει ένα οργανωμένο ταξίδι από τουριστικό γραφείο, να έχει οπωσδήποτε υπόψη του ότι:
•    Αφού διαβάσει με προσοχή τους όρους συμμετοχής, θα πρέπει να υπογράψει σχετική σύμβαση με το γραφείο, η οποία περιέχει τα στοιχεία του ταξιδιού και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του ταξιδιώτη, καθώς και του τουριστικού γραφείου, κάτι που είναι υποχρεωτικό από τη νομοθεσία.
•     Θα πρέπει να παραλάβει αντίγραφο της σύμβασης  και την απόδειξη παροχής υπηρεσιών.
•    Το ταξίδι του θα πρέπει να είναι οπωσδήποτε ασφαλισμένο για αστική επαγγελματική ευθύνη του τουριστικού γραφείου-διοργανωτή, όπως προβλέπεται από το Π.Δ. 339/1996, ενώ ο ίδιος ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει και πρόσθετη προαιρετική ταξιδιωτική ασφάλιση, κάτι το οποίο προτείνουμε ανεπιφύλακτα, που θα καλύπτει τα έξοδα σε περίπτωση ατυχήματος ή ασθένειάς του, ενδεχομένως και την περίπτωση που τυχόν υποχρεωθεί να ακυρώσει το ταξίδι για δικό του λόγο.
•    Ειδικά όταν ο καταναλωτής αγοράζει μόνο αεροπορικά ή ακτοπλοϊκά εισιτήρια και όχι οργανωμένο ταξίδι (πακέτο), θα πρέπει να φροντίζει, μόλις καταβάλλει το τίμημα των εισιτηρίων, να παραλαμβάνει αμέσως και τα ίδια τα εισιτήρια.

Τι να ξέρετε για τα ταξιδια με αεροπλάνο.

Το φαινόμενο του new millennium που ακούει στο όνομα overbooking, ήτοι ο αριθμός των επιβατών ξεπερνά αυτόν των θέσεων, αντιμετωπίζεται, κατ’ αρχάς, με την αναζήτηση, εκ μέρους της εταιρείας, εθελοντών που θα παραιτηθούν των θέσεών τους με αντάλλαγμα είτε την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου είτε την εύρεση εναλλακτικού τρόπου μετάβασης.

Εάν δεν παραιτηθείτε εθελοντικά της θέσης σας και δε βρεθεί θέση στο αεροπλάνο, η αποζημίωση που δικαιούστε είναι
* 250 ευρώ, για πτήσεις κάτω από 1500 χλμ.
* 400 ευρώ, για πτήσεις μεγαλύτερης απόστασης στο εσωτερικό της Ε.Ε.
* 400 ευρώ, για πτήσεις μεταξύ 1500 χλμ. και 3000 χλμ. εκτός Ε.Ε.
* 600 ευρώ, για πτήσεις πάνω από 3500 χλμ. εκτός Ε.Ε.

Εκτός από τη χρηματική αποζημίωση, έχετε το δικαίωμα να επιλέξετε είτε να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου, με δωρεάν πτήση προς το αρχικό σημείο αναχώρησης, είτε να ταξιδέψετε στον τελικό σας προορισμό με διαφορετική πτήση. Η αεροπορική εταιρεία οφείλει, επίσης, να σας προσφέρει γεύματα και αναψυκτικά, κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης και της μεταφοράς από και προς το ξενοδοχείο) και επικοινωνιακές διευκολύνεις.
Σε περίπτωση ακύρωσης της πτήσης, μπορείτε και πάλι να επιλέξετε μεταξύ της επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου και της μεταφοράς στον τελικό προορισμό με άλλη πτήση. Γεύματα, καταλύματα και μεταφορές ισχύουν όπως προηγουμένως. Αν ενημερωθείτε για την ακύρωση της πτήσης εγκαίρως και σας δοθούν από την εταιρεία εναλλακτικές δυνατότητες μεταφοράς που δε θα διαφέρουν χρονικά από την αρχική συμφωνία, δε δικαιούστε άλλη χρηματική αποζημίωση. Σε αντίθετη περίπτωση, οι αποζημιώσεις ισχύουν όπως προηγουμένως.
Οι αποζημιώσεις και επιστροφές πρέπει να καταβληθούν εντός 7 ημερών σε μετρητά, με τραπεζική εντολή ή επιταγή, ή, εφόσον υπάρχει γραπτή συγκατάθεση του επιβάτη, με τη μορφή ταξιδιωτικών κουπονιών.

Σε περίπτωση καθυστέρησης της πτήσης, συμπεριλαμβανομένων και των έκτακτων πτήσεων charter, εφόσον έχουμε κάνει εγκαίρως check-in, από αεροδρόμιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εκτός αυτής, προς ένα από τα αεροδρόμιά της και με εταιρεία της ΕΕ, και εάν η καθυστέρηση είναι
* 2 και πλέον ωρών, για πτήσεις κάτω από 1500 χλμ.
* 3 και πλέον ωρών για μεγαλύτερης απόστασης πτήσεις εντός της Ε.Ε.
* 3 και πλέον ωρών, για πτήσεις μεταξύ 1500 και 3500 χλμ. εκτός Ε.Ε.
* 4 και πλέον ωρών, για πτήσεις πάνω από 3500 χλμ. εκτός της Ε.Ε.
δικαιούστε γεύματα και αναψυκτικά, κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς από και προς το ξενοδοχείο) και επικοινωνιακές διευκολύνεις.

Εάν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 5 ωρών, η αεροπορική εταιρεία έχει την υποχρέωση να προσφέρει τη δυνατότητα επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου (με δωρεάν πτήση, προς το αρχικό σημείο αναχώρησης, όπου αυτό ισχύει).
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες αεροπορική εταιρεία της Ε.Ε. είναι υπεύθυνη για την καθυστέρηση πτήσης σε οποιοδήποτε σημείο ανά την υφήλιο μπορείτε να διεκδικήσετε έως και 4.150 SDR (ειδικό τραβηχτικό δικαίωμα, περίπου ίσο με 4.900 ευρώ) για συνακόλουθες ζημίες. Εάν η αεροπορική εταιρεία δε συμφωνεί με την απαίτηση, έχετε το δικαίωμα να προσφύγετε στη δικαιοσύνη.

Αν οι αποσκευές σας χαθούν, καθυστερήσουν ή υποστούν μερική ή ολική ζημιά, μπορείτε να διεκδικήσετε αποζημίωση έως και 1.000 SDR, αν ταξιδεύετε με αεροπορική εταιρεία της ΕΕ σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Οι απαιτήσεις πρέπει να υποβληθούν γραπτώς εντός 7 ημερών από την επιστροφή των αποσκευών για τη ζημιά τους ή εντός 21 ημερών από την επιστροφή τους για την καθυστέρηση.